ANÀLISI DAFO
He realitzat l’anàlisi DAFO
centrant-me en els dos objectius prioritaris del meu pràcticum que són el
seguiment de la tasca del psicopedagog de l’EAP als centres educatius i
l’aprofundiment en l’ àmbit de l’ atenció a l’alumnat.
![]() |
Cliqueu a l'imatge per veure el DAFO |
Estratègies
ofensives:
- Crear un context de
col·laboració, buscar espais i temps per establir vincles cooperatius entre
tots els agents implicats ( escola, serveis socials, CSMIJ, etc.) mitjançant
reunions periòdiques.
Estratègies
defensives:
- Crear mecanismes de
coordinació externs més eficients (Establir hores i dies estables per a les
coordinacions)
Estratègies de
reorientació:
- Realitzar un curs de formació
als centres sobre què és l’ EAP, què fa el psicopedagog, quines són les seves
tasques, funcions, límits i metodologies.
Estratègies de
supervivència:
L’ ideal seria que s’augmentés
la plantilla de psicopedagogs de l’ EAP i que aquests estiguessin sempre al
mateix centre o a dos com a molt. Ja que això no és realista proposaria:
- Disposar d’un espai propi als
centres amb els materials necessaris (ordinador, telèfon, proves i tests que només estan a l’ EAP).
- Millorar l’ organització del
temps als centres.
- Establir mecanismes de coordinació
i suport més eficaços entre el professorat i el psicopedagog.
CONCLUSIONS
Realitzant l’anàlisi DAFO m’he
adonat que la major part de les debilitats i amenaces (per no dir totes) estan
relacionades amb dos factors. Al meu parer les principals dificultats deriven
de la desconeixença al voltant de la figura del psicopedagog per part de
l’equip educatiu dels centres i de la manca de recursos humans, materials i
funcionals.
En primer lloc, allò més
important que cal fer d’entrada és acabar amb els estereotips respecte la
figura del psicopedagog de l’ EAP ja que existeix un gran desconeixement dins
de la comunitat educativa respecte quines són les funcions del psicopedagog,
quins són els seus límits i quina és la seva metodologia. En aquest sentit esdevé
la necessitat de donar a conèixer
la seva figura i aclarir rols i funcions. El psicopedagog ha de compartir la
seva visió del que significa assessorar i des d’una perspectiva
constructiva fer saber als centres que es tracta d’una feina conjunta en la qual
tots estan implicats. Duent a terme aquesta tasca es solucionarien gran part de
les problemàtiques, el coneixement mutu és la clau per tal de crear un context
favorable i poder iniciar una tasca
conjunta de qualitat.
Per altra banda, hi ha una
gran manca de recursos. El factor temps és importantíssim, manca temps per
totes bandes i a tots nivells, hi ha una sobrecàrrega de demandes i molt poques
persones per atendre-les. Si els EAP augmentessin les seves plantilles,
desapareixerien també una part considerable d’entrebancs.
Finalment, és
del tot imprescindible la col·laboració i coordinació de tots els agents
implicats (família, escola, serveis socials, CSMIJ, etc.) duent a terme un
autèntic treball en xarxa. Moltes vegades, sembla que el que es fa és la derivació
d’un professional o d’un servei a l’altre, cadascú s’ocupa d’una part i moltes
vegades sense saber exactament la tasca que realitzen els altres, on sovint es
desdibuixen límits i funcions i on les conseqüències les acaben pagant els
alumnes. És cabdal abordar la feina des d’una perspectiva sistèmica, global i
de construcció conjunta de casos per tal d’establir corresponsabilitats
educatives entre tots. Una vegada més, la coneixença mútua i el context
col·laboratiu semblen ser la clau.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada